At skulle styre en blog på din WordPress hjemmeside kan være en del arbejde med at fra opsætning, skrivning til billeder og at gentage det i en rutine, som kan sikre at din hjemmeside er relevant og folk kommer tilbage til den.
Dette arbejde kan hurtigt ende med at tage store dele af din tid, hvilket kan være et problem, hvis du har en del andre ting, du også skal have gjort. Dette kan føre til at man ofte skubber blogindholdet fra sig og fokuserer på andre ting i højere grad, hvilket er en skam eftersom at blogopslag er en god måde at få folk til din hjemmeside og få dit indhold og hjemmeside bredere ud på søgeresultater.
Hvis du leder efter måde at gøre det at skabe en blog til en mere overskuelig opgave eller simpelthen bare ønsker at finde måder at forbedre din blog, dens rækkevidde eller din proces, så er denne artikel til dig.
Hvad du skal lede efter
En af de vigtigste spørgsmål du skal spørge dig selv om i denne proces er ‘hvad leder du efter?’. Hvad har du brug for så du kan gøre processen nemmere og hvilke aspekter driller dig mest.
Hvad du har brug for er vigtigt, da du ikke behøver at forbedre alle elementer, hvis nogle af dem er ligeså nemme bare at gøre selv eller måske ikke er relevante for din blog. Så behøver du ikke bruge unødvendigt tid på at prøve at optimere ting, som ikke er nødvendige.
Det kan være en god ide at fordele dine behov ind i kategorier:
- Absolut nødvendigheder: Dette er ting, der er så nødvendige for din proces, at du ikke kan gøre det uden hjælp til det. Hvis det er noget, der er et så stort et problem at det kan stoppe dig fra at gå i gang med at lave blog opslag.
- Kan hjælpe: Dette er ting, som ville kunne hjælpe en del med at opretholde din blog og gøre hele processen nemmere at gøre, men ikke nødvendigvis blokere dig fra at skabe opslagene til at begynde med.
- Bare ekstra: Dette er ting, der ville kunne være en god hjælp til processen og vil tilføje ekstra funktioner og elementer, som kan hjælpe dig med at opnå et bedre produkt eller proces.
Hvis du opdeler dine behov og ønsker ind i disse kategorier, så vil du kunne skabe et klart billede af hvad du har brug for og hvad er prioriteten.
Måder du kan forbedre din blog
Der er mange måde at forbedre din blog, så vi har samlet et par forskellige ting til at hjælpe dig med at få startet processen.
Opgrader din SEO
En af største formål med din blog er at få interaktioner på din hjemmeside fra folk, som er interesserede i emner relateret til din ekspertise eller felt. Hvis du skriver om ring, som folk er interesserede i, så er de mere tilbøjelig til at gå videre ind på din hjemmeside og læse og måske engagere med mere af din side. Men for at det skal ske, så har du brug for at folk finder dig, nå de søger på disse emner.
Dette betyder at du skal forbedre din SEO. Forbedring af din SEO betyder at du skal optimere indholdet på og bagved din side. Dette involvere at sikre, at du bruger nøgleord, der passer med dit emne, har en nøjagtig og informativ overskrift og lægge arbejde ind i din metadata.
Der er meget hjælp at hente til at finde frem til hvor godt dit indhold bliver læst af computerne på den anden side og hvad kan forbedres. Denne hjælp vil normalt komme fra plugins. Der er mange SEO plugins, der kan hjælpe dig med at dække de fleste af problemstillingerne du ville kunne ramme ind i. Dette er plugins, som AIO SEO, Monster Insight eller Rank Math.
Disse kan hjælpe dig på vej når du skal håndtere din SEO og give dig en masse fede funktioner.
Nøgleord søgning
SEO virker ikke bare for sig selv, men kræver en eller anden form for viden om, hvilke nøgleord er relevante for dine emner eller hvilke ord og vendinger, so virker til at klare sig godt for din side, så du kan lægge ekstra fokus på dem.
Der er mange services, der kan hjælpe dig med dette, som Google Analytics eller Ahrefs, som vil vise dig hvilke ord, eller kombination af dem, som får mest trafik eller bliver søgt på og hvor du placeres i disse søgninger. Du kan også bruge plugins, som Semrush, til at hjælpe dig med dette.
Opbyg dine sider
Det kan være en god ide at bruge en sidebygningsplatform til at sikre at dine sider er de bedste de kan blive og føles mere professionelle med minimalt anstrengelser og kodning.
Hvis du ønsker en pæn hjemmeside uden at bruge meget til på at kode, så kan du bruge en af sidde sidebygningsplatforme, som Elementor, Gutenberg eller Seedprod. Disse vil hjælpe dig med at bygge pæne hjemmesider og arbejder nemt sammen med WordPress, så du ikke behøver at bekymre dig omkring dette.
Send notifikationer
En måde at få folk til at læse dit indhold, som ikke er SEO, er ved at sende notifikationer til dem når du lægger det op. Dette virker kun for folk, som allerede er registrerede brugere til din hjemmeside eller har givet dig deres mail adresse. Men hvis du ønsker at dine brugere nemt kan få at vide hvornår du lægger op, så er dette en god måde.
Det kan gøres igennem en mail service som Mailerlite eller MailChimp, så du kan sende mails i et nyhedsbrev stil til folk eller med plugins som Push Engage, som giver dig muligheden for at notificere folk om din aktivitet og få dem tilbage til din side og dit indhold.
Lad dit indhold blive delt
En god måde at få dit indhold ud til folk er ved at lade andre dele det nemt på sociale medier. Dette vil skabe problemfri integration mellem din hjemmeside og sociale medie platforme og minde folk om at de har muligheden for at dele dine blog oplæg.
Der er mange forskellige plugins, som lader dig tilføje deling-knapper og lade dig tilpasse det til din æstetikken på din hjemmeside og de netværker du gerne vil have folk til at dele til. Dette kan gøres med plugins som AddToAny eller ShareThis.
Tilføj indholdsfortegnelse
For at gøre din hjemmeside nemmere at navigere i og giver folk et nemt overblik over indholdet i opslaget, så kan tilføje en indholdsfortegnelse i starten. Du kan gøre dette manuelt eller med plugins.
Et plugin du kan bruge for at hjælpe dig er Lucky WP table of contents, som lader dig tilføje interaktiv oversigt til din side, så folk kan hoppe til de afsnit, der er relevante til dem og hvad de leder efter.
Optimering af tekst
Der er mange måder at optimere dit indhold på, og for et blogindlæg er teksten især vigtig. Det betyder, at du skal tage lidt ekstra hensyn til dette.
Hvis du har problemer med grammatik eller vil sikre dig at formuleringerne står skarpt, kan du bruge tilføjelsesfunktioner som Grammarly eller Hemmingway App til at vise hvilke dele du skal kigge nærmere på, eller hvor du måske har udfordringer.
Optimering af billeder
Teksten er ikke alt, og den kan ofte ende med at se ret kedelig ud, hvis du bare lader den stå alene. Derfor er det vigtigt også at inkludere billeder for at gøre indholdet mere levende. Hvis du ikke har mulighed for eller tid til selv at tage billeder, kan du bruge stockfotos fra sider som Shutterstock eller Unsplash.
Hvis du vil bruge dine egne billeder eller ændre dem lidt, kan platforme, som Canva, hjælpe dig med at få billederne til at se ud, som du ønsker. Der er masser af inspiration og hjælp at finde, hvis billedredigering ikke er din stærke side.
Konklusion
Du kan optimere din blog på mange forskellige måder og forhåbentlig kan nogle af de tips, vi har præsenteret, hjælpe dig på vej. Ellers er der mange andre ressourcer derude, der er lavet til at hjælpe blogs. At tage små skridt for at forbedre din blog kan have stor betydning og kan ofte være en gradvis proces. Heldigvis bliver de fleste af de gennemgåede trin lettere, efterhånden som tiden går, og du bliver mere vant til processerne. Så den eneste løsning er at komme i gang og finde den hjælp, der virker for dig.