Er du stadig usikker på hvad du skal gøre med den nye lovgivning fra den danske regering omkring aldersverificering af aldersbegrænsede produkter, så er det er artiklen til dig.
Hvad er situationen?
Fra den 1. oktober må danske webshops ikke længere sælge aldersbegrænsede produkter som alkohol, tobak eller nikotin til kunder uden en aldersverificeringsproces. Dette betyder, at hvis du styre en webshop, som sælger disse ting må du ikke længere gøre dette fra I DAG indtil du har aldersverifikation på din side.
Men at skulle finde ud af, hvordan man sætter en hensigtsmæssig aldersverificering op, på en måde, der virker for både dig, dine kunder og ikke går imod lovkravene. Dette kan være svært, så vi har samlet et par tips, så du trygt kan sælge dine produkter uden at skulle frygte juridiske konsekvenser.
Hvad er aldersgrænserne?
Det er meget vigtigt at vide, hvilke begrænsninger der er, specielt hvis du sælger meget regulerede produkter, som alkohol eller tobak.
Dette er endnu vigtigere nu hvor du skal sætte op alle dine produkter efter deres specifikke aldersbegrænsning for at lade folk få adgang til de produkter de må.
Aldersgrænserne
- Alkohol med mere end 1,2 procent og op til 16,5 procent: Over 16 år
- Alkohol med mere end 16,5 procent: Over 18 år
- E-cigaretter: Over 18 år
- Nikotinprodukter: Over 18 år
- Tobaksprodukter: Over 18 år
Aldersverificeringssystemer
Den nye lovgivning betyder, at den gamle aldersverificeringspop-up ikke længere er nok. Det skal være en form for faktisk verificering, som ikke bare er kunden, der giver deres ord.
Dette betyder, at du nu skal finde en anden måde at gøre det på, som ikke bryder med GDPR reglerne.
Der er et par måde at gøre dette på. En af dem er en meget manuel måde, hvor dine kunder sender billeder af deres pas og så verificerer du det. Dette kræver at du laver en del arbejde, men også at du finder en måde at gemme denne information uden at bryde datasikkerhedsreglerne, da du skal kunne dokumentere, at aldersverifikationen fandt sted, samtidigt med at pas information er meget følsomt information.
En anden måde at gøre det på er ved at bruge MitID til at verificere alder og identiteten på folk, som det bliver gjort ved de fleste danske bank apps eller når du bruger dit kreditkort online. Dette kræver, at du sætter det op for at kunne implementere verifikationen på din side og sørge for at det passer med de rigtige aldre og produkter.
Hvis du ikke er en erfaren programmør, så kan dette godt være en lidt overvældende opgave, men der er en række forskellige læsninger, der er lavet specifikt til, at du kan tilføje til din butik og så lade dem gøre størstedelen af arbejdet.
En af disse er pluginet WooCheck, som er lavet specifikt til WordPress og WooCommerce butikker og giver dig muligheden for at tilføje MitID til din butik.
Hvornår skal jeg verificere?
Verifikationen skal finde sted når et salg af et aldersbegrænset produkt finder sted. Det betyder, at kunder, som vil købe noget skal, på et eller andet tidspunkt, verificeres.
Hvis din butik har muligheden for, at kunder kan skabe og logge ind på bruger, så behøver de kun at verificere sig selv en gang, så længe de fortsætter med at være logget ind.
Hvis dette ikke er en mulighed, så skal der ske en verifikation før hvert køb kan gennemføres.
Datasikkerhed
Det er vigtigt at huske at tænke over datasikkerhed i denne udregning. Rigtig meget information, som du kan have adgang til i denne proces kan være følsomt, hvilket betyder, at du har et ansvar for at gemme det på en sikker måde.
Så der er vigtigt at du er opmærksom på hvad data din valgte løsning giver dig og hvad du kan eller ikke kan gemme. Du bør også sikre dig, at dataene på et eller andet tidspunkt bliver slettet, når du ikke længere skal bruge den.
Hvis du vil læse mere om hvad sikkerhedsstyrelsen har at sige om dette kan du læse det her.
Konklusion
Hvis du står og styre en webshop, som sælger aldersbegrænsede produkter, så er det en rigtig god ide at sætte dig ind i hvad du har tænkt dig at gøre for at sikre dig og dine kunder. Det kan være en smule uoverskueligt at begynde at kigge på, men der er mulige løsninger derude, så der er ikke nogen grund til at give op og lukke din butik ned.